Postęp technologiczny jest nieodłącznym elementem rozwoju społeczeństwa, kraju, a także całej cywilizacji. Zasadnym wydaje się stwierdzenie, iż zjawisko to niesie wiele korzyści, ale może być
jednocześnie źródłem zagrożeń na wielu płaszczyznach. W dobie tak dynamicznego rozwoju nowoczesnych technologii, powodujących często zanikanie bariery pomiędzy ludźmi a maszynami, pojawiają się następujące pytania: Co z dotychczas funkcjonującymi systemami zarządzania? Czy jesteśmy przygotowani do tak szybkich zmian? I gdzie w tym wszystkim
jest miejsce dla człowieka? Człowiek motorem postępu Rozpatrując czynnik ludzki w kontekście
postępu technologicznego, warto mieć na uwadze fakt, iż nowe rozwiązania, robotyzacja to efekt pracy ludzi, ich wiedzy i pomysłowości. Kreatywność, innowacyjność czy myślenie nieszablonowe to unikatowe i obecnie najbardziej pożądane kompetencje – kluczowe w rozwoju organizacji. Działanie w zmiennym i nieprzewidywalnym środowisku wymaga elastycznego
dostosowywania się do potrzeb klientów, co często wymaga proaktywności i spontaniczności. Ponadto, sprawność motoryczna ludzi, empatia czy też konieczność dbania o atmosferę
i relacje z klientami to argumentacja potwierdzająca tezę, że człowiek pełni niezbędną rolę w obszarze postępującego rozwoju technologicznego.
Funkcjonowanie przedsiębiorstw w tak dynamicznie zmieniającym się otoczeniu znajduje uzasadnienie w dużym zainteresowaniu nowoczesnymi koncepcjami zarządzania. Współczesna
nauka proponuje obecnie bogaty ich wybór, w tym między innymi popularną koncepcję – lean management.
Nigdy nie jest tak, żeby nie mogło być lepiej
Lean w najszerszej perspektywie to pewna filozofia życia, zakładająca ciągłe doskonalenie. Jest koncepcją wywodzącą się z myślenia i działania firmy Toyota, polegającą na zastosowaniu takich specyficznych sposobów działalności przedsiębiorstwa, aby w danych warunkach techniczno-organizacyjnych uzyskać jak najlepsze efekty działania jak
najmniejszymi nakładami.
Chcesz mieć wyniki – inwestuj w ludzi
Klient w centrum uwagi, najwyższa jakość, ciągłe doskonalenie, specyficzny sposób myślenia, ale przede wszystkim ludzie – ich przekonania i wartości – to elementy cechujące koncepcję lean management. Warunkiem skutecznego zarządzania w kontekście czynnika ludzkiego jest respektowanie i realizacja poniższych kroków, które jednocześnie mogą przyczynić się do wsparcia zjawiska postępu technologicznego w dalszej perspektywie:
• PRZYCIĄGANIE LUDZI posiadających odpowiednie cechy, takie jak: komunikatywność,
umiejętność pracy w zespole, łatwość identyfikacji i rozwiązywania problemów, zdolność efektywnego słuchania, szybkość adaptacji i nauki, kreatywne myślenie, zdolności przywódcze.
• ROZWIJANIE LUDZI w taki sposób, aby potrafili każdego dnia dostarczać pracę najwyższej jakości; coaching i nauczanie.
• ANGAŻOWANIE, oznaczające wychodzenie poza samo wykonywanie pracy i jej usprawnianie; włączanie ludzi w procesy ciągłego doskonalenia poprzez podejmowanie decyzji w sposób konsensualny, tj. po uzgodnieniu i zaakceptowaniu przez wszystkie strony – nemawashi,
a dodatkowo nadawanie podwładnym uprawnień decyzyjnych i odpowiedzialności,
• INSPIROWANIE w taki sposób, aby ludzie byli oddani organizacji, uczyli się i rozwijali z myślą o klientach i społeczności; dawanie przykładu poprzez osobiste angażowanie się kadry zarządzającej w działania operacyjne i usprawniające.
Idealna synergia
Doskonałość procesowa i spektakularne wyniki osiągane są wówczas, gdy nowoczesna technologia współgra z czynnikiem ludzkim. Uwzględnienie dodatkowo zasad i założeń koncepcji
lean, wspierających budowanie kultury ciągłego doskonalenia, kultury innowacji mogą być kluczem do sukcesu. Postęp technologiczny i lean management niewątpliwie oddziałują na siebie nawzajem, umożliwiając uzyskanie optymalnych i stabilnych procesów.
„(...) not a day should go by without some kind of improvement being made somewhere in the company”
– Masaaki Imai -
AUTOR: JOANNA ADAMCZAK
Trener Brian Tracy International, innowator i doradca. Ekspert koncepcji
lean management, w szczególności umiejętności „miękkich” w kulturze lean.
Comments